Utmanad - sju fakta om mig

Jo, jag blev ju utmanad häromveckan av Manon. Man skulle skriva sju fakta om sig själv och skicka utmaningen vidare till sju andra bloggare.

Det där gav mig ett oändligt huvudbry. Ja, inte att välja ut sju fakta utan det där med att skicka vidare. Det är rätt få bloggare som jag brukar besöka så ofta att jag skulle känna mig bekväm med att utmana dem. Av dem är det ännu färre som inte antingen a) redan fått utmaningen eller b) förmodligen inte skulle välkomna den.

Så nu har jag till sist beslutat att göra som Annaa gjorde: Jag skickar inte vidare men jag skriver mina sju fakta som en service till intresseklubben. Här kommer det:


1. När jag var nyfödd var mina fingerleder så mjuka att man utan att jag reagerade kunde böja mitt långfinger bakåt tills det låg platt mot handryggen. Det går inte längre men däremot kan jag böja yttersta leden i vänstertummen mer än 90 grader uppåt/bakåt, s k skomakartumme.


2. Jag är förmodligen född tvåhänt men uppfostrad till högerhänt. Sålunda skriver jag högerhänt men gör många andra saker lika bra med båda händerna, särskilt sådant som jag gör sällan eller inte har gjort förut, och är starkare i vänster hand än i höger. Tester om vilken hjärnhalva man använder mest (vet inte om det har med saken att göra) brukar ge mycket konstiga och förvirrande resultat om mig.


3. Under min nördigaste period på mellan- och högstadiet var jag insnöad på modellbygge, historia (särskilt sjökrigshistoria) och Tolkien. Jag kan fortfarande ur minnet redogöra för sådana omistliga fakta som noldorfurstarnas stamträd och de viktigare flottornas olika klasser av slagskepp och kryssare under andra världskriget.


4. När jag som sextonåring reste till Danmark med kommunala musikskolan blev jag utskrattad av samtliga tjejer i orkestern, kören och storbandet efter att ha tappat ett kondompaket på marken mitt bland allihop. Jag vet inte om det var trots eller tack vare det som en av körtjejerna gav mig ett av mitt livs första hångel på Tivoli nästa dag.


5. På ett självtest av typen "vilken personlighetsstörning har du" fick jag värdet High (det näst högsta möjliga) på "obsessive-compulsive". Men det är bara de mest engagerande och lustfyllda sakerna som att skriva, rita, renovera hus och anlägga trädgård som på allvar väcker den där pedanten i mig, som vill att det ska bli alldeles rätt. Jag är hyfsat kapabel att slarva med sådant som jag finner oväsentligt eller tråkigt och att snabba på med sådant som är "bara jobb".


6. Jag har en ytterst barnslig smak när det gäller alkoholfria drycker, gillar egentligen bara söta safter och juicer, särskilt mango eller passionsfrukt. Kolsyra är litet jobbigt och får mineralvatten att smaka apa. Jag längtar aldrig efter kaffe eller te, de slinker bara ner i brist på annat. Grapefruktjuice och liknande - fetglöm!


7. Jag har en gång blivit uppraggad av en bög på Stockholms central...fast jag trodde att han bara var en snäll norrlänning som erbjöd mig en soffa att sova på när jag hade missat sista tåget. Den stackars karln blev så besviken, när det framkom hur det låg till, att jag fann det mest hänsynsfullt att ringa på en taxi och invänta första uppsalatåget på plats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0