Svarta moderater

Ack, känns inte som att jag kan ducka för ämnet skattesmitande (=svartjobbaranlitande) moderater.

Vad tycker jag om det?

Inte bra, förstås, av det uppenbara skälet: Kärnan i vårt demokratiska system är att alla röstar om vilka som ska sitta i riksdagen, som beslutar vilka lagar och skatter som ska gälla för alla. Om inte funktionärerna i systemet respekterar dess spelregler tar systemet skada.

Tror jag att moderater gör så här mer än andra?

Ja, det är väl långt ifrån bevisat men det förefaller troligt.

Tror jag därför att moderater är mer ohederliga och/eller mindre demokratiskt sinnade än andra?

Nej.

Och varför tror jag inte det..?


För att, förstår ni, jag tror att allas vår lojalitet mot det här demokratiska systemet är relativ och graderad. Vi håller på demokratin i princip men är i praktiken mest lojala mot de beslut som stämmer med våra egna värderingar - förstås.

Skattemoral är ett exempel på det. När det gäller skatter brukar moderater tycka att de är för höga, ord som "orättfärdiga" och "konfiskatoriska" har ofta använts, och därför är de sannolikt mer benägna än andra att tycka att lite vardagligt småfusk är okej eller åtminstone förlåtligt. Ett slags privat revolt.

Jag tar ett annat exempel. Det finns människor som frivilligt säger upp sig och väljer att gå på A-kassa ett tag utan att söka jobb för att de vill vila sig litet, fundera över vad de ska göra sedan o s v. Det anser jag vara fel och omoraliskt eftersom det strider mot syftet med arbetslöshetsförsäkringen - att hjälpa dem som behöver den, inte dem som väljer att använda den för sin personliga utvecklings skull. De som gör så tycker att de har "rätt" till det men skadar systemet på samma sätt som skattesmitaren - man tar respektive undanhåller resurser från systemet, man minskar dess legitimitet och om alla gjorde så skulle systemet braka ihop.

Nå, moderater brukar ju inte gilla fusk med eller missbruk av bidragssystemen. Det är ett lika rött skynke för dem som skattesmitning är för vänstern. Därför förefaller det troligt att moderater beter sig som mitt andra exempel mindre än andra gör. Ja, jag hoppas verkligen att de är mindre benägna än andra att göra så - precis som jag hoppas att socialdemokrater är mindre benägna att använda svartjobbare.

Men vad vet jag. Säker kan man ju aldrig vara. Kanske är man bara mer diskret med de synder som strider mot de egna värderingarna.

Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Jag råkade snubbla in på din sida av en ren slump och jag har läst några av dina inlägg - det märks att du gillar att skriva :D

2011-07-20 @ 07:02:27
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0