Svensson - världens räddare?

Larmrapporter om klimatfrågan duggar tätt nu och medvetandet om denna ödesfråga höjs. Tevedokumentärerna och tidningsartiklarna mynnar oftast ut i glada tillrop till gemene man d v s oss: "Det här kan du göra för att..."
Det är ju bra i sig men det räcker inte. För att det kommer att gå för sakta. För att det kommer att finnas för mycket "varför ska jag cykla när grannen kör stadsjeep". För att allas ansvar alltför ofta blir ingens ansvar.
Men framför allt ser jag en stor risk att detta fokus på den enskilde blir ett alibi som låter politikerna slippa undan från det som verkligen måste göras: Att gå samman över blockgränserna och fatta en rad drastiska och delvis impopulära beslut.


Kommentarer
Postat av: bless

Ja, det behövs politiska icke-populistiska drastiska åtgärder antagligen. För mig som bor på landet och inte har råd med en ny miljöbil kommer det att kosta och jag bävar för det. Men jag antar att det är så det måste vara.

2007-03-29 @ 15:19:53
URL: http://blessathome.blogspot.com
Postat av: TheHolyGoat

Ja, vad man än ger sig på (bilismen, villauppvärmning, industrins energianvändning...) så drabbas vissa mer än andra. Och när det finns fördelningspolitiska effekter blir det antagligen svårare att få till breda politiska uppgörelser. Svårt är det.

2007-03-29 @ 15:37:32
URL: http://kortast.blogg.se
Postat av: bless

Jag har ingen helkoll på det där, men jag har sett på Tv typ om att den svenska industrin i stort är ineffektiv i sin energianvändning. Så där finns det nog att skära i. Pappersbruk och sådant. Själv har jag mer en och annan stand by knapp att stänga av ordentligt. Vilket ändå sker med automatik på sommarhalvåret för annars kommer åskan och dödar grejerna. Vilket blir ett resursslöseri.

2007-03-29 @ 18:57:47
URL: http://blessathome.blogspot.com
Postat av: TheHolyGoat

Ja, jag försöker också spara, har t ex nyss bytt ett par gamla elpannor mot en värmepump, sätter i lågenergilampor där det går etc. Men det låter som att vi måste få ner utsläppen så mycket att jag undrar om det går bara genom att spara och skära utan att det blir en ekonomisk katastrof. Jag tror att det behöver satsas mycket mer på koldioxidfria eller -snåla sätt att producera energi. Politiskt skulle mycket kunna göras för att tvinga fram sådana satsningar.

2007-03-30 @ 17:39:14
URL: http://kortast.blogg.se
Postat av: bless

Japp. Men jag tror att de som tjänar pengar på nuvarande energisystem inte släpper ifrån sig sina mjölkkossor frivillig. I pessimistiska lägen tror jag att de kommer att gå långt för att bevara strukturerena. Korruption och krig är det ju redan nu om t ex oljan som är kopplad till bilindustrin o s v.

2007-03-31 @ 08:21:56
URL: http://blessathome.blogspot.com
Postat av: henrik

Dessutom är ju miljön global och typiskt är det världens fattigaste länder, som nästan inte alls släpper ut några växthusgaser, som kommer att drabbas hårdast av klimatförändringarna. USA, som står för en fjärdedel av av världens koldioxidutsläpp, valde att inte skriva under Kyotoprotokollet eftersom de bedömer att det skulle påverka deras ekonomi negativt. Vad gör man åt det? Ekonomiska sanktioner? Vem vågar ge sig på en militär supermakt?

2007-04-02 @ 12:11:40
URL: http://blogg.expressiv.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0