Första gången som jag...

Nu hittade jag (hos Annaa) en sån där lista som jag vill skriva. Det är i o f s ingen som har skickat den till mig men det är ju inte så underligt, med tanke på att jag inte har skrivit en rad här sen i april.

Det handlar i alla fall om att komma ihåg första gången jag;
 
  • Åt paprika. Vet ej säkert men förmodligen var det på sjuttiotalet, i föräldrahemmet, och förmodligen var den grön - jag tror att det var den vanligaste sorten då och i alla fall den som mamma köpte mest. 
  • Såg på teve. Jag har minnen av TV-rapporteringen efter mordet på Robert Kennedy 1968. Jag var fyra och ett halvt då. Minns också hur jag tittade på Familjen Flinta i svartvitt, vilket bör ha varit vid ungefär samma tid. Kommer ihåg att mamma läste den svenska textningen högt för mig.
  • Var på skoldans. Klassfest med dans till grammofon i klassrummet, årskurs fyra, 1973. Joo, jag dansade faktiskt - det gjorde de flesta men flickorna fick släpa ut oss pojkar på dansgolvet. 
  • Rökte. Den första gången jag minns var på en fest hemma hos en klasskompis när jag var sjutton, nästan arton. Jag blev bjuden av en tre år yngre tjej som lärde mig att dra halsbloss. Men provade jag verkligen inte tidigare än så?
  • Lagade mat. Jag har minnen av att laga spaghetti med köttfärssås och att steka fläskkotletter. Bör ha varit i sådär elva-tolv-årsåldern. 
  • Använde en dator. På gymnasiet, första eller andra ring, 1980-81 sådär. Commodore Pet och ABC80, programmerade litet Basic och spelade ett ytterst primitivt månlandarspel med ASCII-grafik.
  • Fick stipendium. Har en svag aning om att jag kanske fick ett på några hundra i nian. Ingen aning om vad jag gjorde med det.
  • Flög. Fick komma med på en tur i en Vertol-helikopter när det var uppvisning på stadens flygflottilj. C:a 11-12 år, 1974-75 sådär.
  • Var kär. 1969: Var så till den grad förtjust i Åsa på lekis att när jag hade råkat snärta till henne med ett hopprep i ansiktet så att hon grät litet, började jag själv gråta.
  • Fick barn.  När jag var 34 år på Karolinskas BB. Givetvis en betydligt enklare tillställning för mig än för hustrun (en mycket utdragen förlossning).

  • Kommentarer
    Postat av: bless

    Jösses, det är starkt i håg kommet. Jag storknade på typ paprikan, men hämtade mig för att minnas den första kärleken. Tomas när jag fem sex år gammal.

    2008-12-19 @ 17:01:20
    URL: http://blessathome.blogspot.com
    Postat av: Christina

    Hej.....

    Jaha, hej framtida granne då.

    Nä det visste jag ej..vad roligt att dem äntligen börjat...vi är en av dem sista husen så första inflyttningen sker redan i september om allt går enligt planerna.

    Hur känner ni att det byggs där? "förstör" husen utsikt och så?

    hur länge har ni bott där?trivs ni? hur gamla är ditt/dina barn? bra dagis du kan rekommendera?

    jag kopierar denna, var rätt rolig om det är ok?

    2009-03-20 @ 09:43:55
    URL: http://leonletizialucas.blogspot.com/
    Postat av: Christina

    Hej igen! Jo jag hörde något om att vissa grannar opponerade sig ang detta husbygge, vilket jag kan förstå till viss del.

    Hur hittade du mig? Bloggar du inte längre?

    2009-03-20 @ 20:00:16
    URL: http://leonletizialucas.blogspot.com/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0