Ur morgondimman

Nu sitter jag och är alldeles dimmig i huvudet. Förhoppningsvis klarnar det upp framåt eftermiddagen - jag är kvällsmänniska så ofta blir det så. Bäst att det blir så, för jag har ett möte som är väldigt viktigt för...vissa förändringar på jobbfronten som har vinkat på sista tiden.

Dimman kommer av att jag för ovanlighetens skull har sovit riktigt dåligt, först en oavsiktlig timma på kvällen och när jag sedan lade mig på riktigt lyckades jag inte somna förrän efter tre. Det hade nog inte så litet med det där förestående mötet att göra. Mysigt hade jag det i alla fall, ett barn intill och en spinnande katt som envisades med att klämma in sig mellan oss. Vilket i o f s nog också spelade in litet i insomningsproblematiken...

Kylan gjorde det inte heller bättre. Det gäller att dra åt täcket ordentligt om sig på alla sidor. Manon med sin ekonomikampanj blev ju inspirerad av en arbetskamrat som inte tänkte slå på värmen förrän första oktober - och nu är det fjärde oktober, den kalla september fick arbetskamraten att ge upp och knäppa på för ett par veckor sedan men vi kör fortfarande chicken race mot höstkylan.
Smart va? Först skaffar man värmepump för att kunna ha varmt och gott på ett billigare sätt än de två(!) gamla elpannor som den ersatte. Sedan använder man den inte (utom för att värma tappvatten). Huset värms hjälpligt av livliga barn och platt-teve. Jag orkar inte ens tänka på hur mycket energi eländet måste dra med tanke på hur mycket det värmer - platt-teve-eländet alltså, inte barnen.

Det här blajiga inlägget är förstås bara en ursäkt och förklaring för att jag inte skriver något. Jag har några saker som jag vill skriva om men det finns inte tid just nu. Kommer knappast att orka ikväll heller. Men vilken dag som helst, så...

Kommentarer
Postat av: Inga M

Det går att värma upp kalla lokaler med hjälp av alternativa värmekällor.
I mitt klassrum är det bara 15-17 plusgrader ibland på vintern. Då låter jag fyra datorer stå på hela dygnet och det hjälper en bra bit på väg.
Min mamma hade en period en snål hyresvärd som inte ville sätta på värmen. Då stängde hon in sig i köket till frukosten, satte på ugnen och öppnade ugnsluckan.
Ett par tips bara!

2007-10-06 @ 09:41:34
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Annaa M

Hm, men särskilt mycket billigare blir det förstås inte att stänga av en värmekälla och sätta på en annan och inte sparar man någon energi heller. Det är förstås en lösning om man har en snål och ogin hyresvärd som jag. Vi skulle frysa ännu mer utan TV och ett antal datorer. Men i en villa känns det allt som att bita sig själv i svansen...
Frysa inomhus är hemskt! Jag blir dåsig och arg. Det är ingen bra kombination.

2007-10-06 @ 22:27:21
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Manon

Fast TV är på vare sig vi har pannan på eller inte:). Jodå, snart sätter vi på värmen. Men jag vill se hur länge vi står ut! Slå rekord. Men det börjar bli lite kallt...

2007-10-08 @ 07:50:09
URL: http://manon.blogg.se
Postat av: TheHolyGoat

Javisst Annaa, visst vore det hål i huvudet i en villa om man knäppte på teven för att hålla värmen i stället för värmepumpen. Det är ju direktverkande el, ungefär den minst ekonomiska uppvärmning man kan ha, och en teve har dessutom sämre verkningsgrad än en riktig elradiator.
Men som Manon säger, teven har vi på ändå...den står inte på för att hålla värmen. Och förresten har vi kallare inne än när vi kör pumpen: 19 grader i huvudhöjd i vardagsrummet, betydligt kallare i källaren.
Jag läste förresten om någon som hade undersökt hur mycket värmeenergi vanliga värmeljus avger. Han eller hon hade kommit fram till att om man köper dem i storpåsar (såna som kan finnas på IKEA och andra stormarknader) så skulle man kunna värma upp en villa till en driftskostnad i paritet med bergvärme.
Fast det förtaldes inte hur mycket tid man skulle få spendera på att springa runt och byta ut dem som hade brunnit ut...eller hur mycket CO2 alla dessa värmeljus skulle avge...eller miljöeffekterna av transporterna om alla villaägare gick över till värmeljus...
Kandidat för ett Ignoble Prize kanske?

2007-10-08 @ 12:54:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0