Jämlikhet på jobbet

Det nya säkerhetssystemet som infördes för en tid sen på mitt jobb innebär bl a att alla går omkring med passerkort med namn och foto på. Även de som bara jobbar här tillfälligt.
De som bestämde hur korten skulle se ut glömde inte bort att det kan vara bra att lätt kunna se skillnad på vem som är tillsvidareanställd och således "som barn i huset" och vem som inte är det. Det var bara det att man tydligen inte tänkte så mycket på vilken sorts tillfälliga medarbetare det kunde handla om. Så nu går snickarna som är här och bygger om runt med kort som det står "KONSULT" på.
Det är jämlikhet, det! Inför passerkortssystemet är alla yuppies. 

För ordningens skull: Jag menar inte att snickare och andra hantverkare inte skulle vara fiiina nog för somliga ord. Däremot är det okonventionellt och jag kan tänka mig att snickarna själva finner det litet lustigt att få det här epitetet på sig. Själv har jag fått den största respekt för dem som kan svinga sina verktyg rätt genom mina vedermödor med den pågående husrenoveringen. Förresten, så svårt som det är här i Stockholm att få tag på duktiga hantverkare som ens har tid att ge en offert, så borde de snart kunna debitera samma timpenning som IT- och affärsutvecklingsfantomerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0